ایالات متحده تنها یک سوم از مزایای وعده داده شده کووید را به تلاش جهانی واکسیناسیون سازمان ملل اهدا کرده است.


با گسترش سویه ویروس کرونا در سراسر جهان، مشخص شد که ایالات متحده آنقدر که وعده داده بود به سازمان ملل واکسن نداده است.

طبق گزارش جدید آسوشیتدپرس، ایالات متحده تنها 275 میلیون واکسن وعده داده شده خود را به برنامه اشتراک دوز COVAX سازمان ملل متحد اهدا کرده است. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که این کشور ماه ها تلاش کرد تا فروش واکسن و صادرات مواد تشکیل دهنده خارجی را مسدود کند. در این میان، اتحادیه اروپا حدود یک سوم از 400 میلیون مزایای وعده داده شده را اهدا کرده است. بیشتر واکسن‌های اهدایی دوز AstraZeneca هستند، در حالی که دوزهای Pfizer-BioNTech و Moderna کافی نیستند.

این عدم اهدای واکسن یکی از نمونه هایی بود که بسیاری آن را انباشت واکسن توسط کشورهای ثروتمند می دانند. در نتیجه، کشورهای فقیرتر قادر به دریافت دوز واکسن برای محافظت از جمعیت خود نیستند. COVAX توسط سازمان ملل متحد برای جلوگیری از این امر ایجاد شد، اما این سازمان مزایای کمی دارد.

وی گفت: “ویروس یک فرصت طلب بی رحم است و نابرابری که مشخصه واکنش جهانی است اکنون عمیق تر شده است.” ریچارد هچت او مدیرعامل CEPI است، یکی از سازمان هایی که به ایجاد COVAX کمک کرد.

با توجه به این موضوع، به نظر می رسد که ایالات متحده به پیشنهاد هدیه اصلی خود پایبند است. طبق نظرسنجی کاخ سفید، زمانی که اهدای واکسن برای اولین بار اعلام شد، دولت بایدن قول داد که ایالات متحده تا ژوئن 2022 “500 میلیون واکسن نجات بخش” را اهدا خواهد کرد. آنها همچنین قول دادند که تا پایان سال 2021، 200 میلیون واکسن اهدا شود که اکنون از این رقم فراتر رفته است.

برای دریافت اخبار بیشتر از آسوشیتدپرس به زیر مراجعه کنید.

ویال واکسن فایزر
با گسترش سویه ویروس کرونا در سراسر جهان، مشخص شد که ایالات متحده آنقدر که وعده داده بود به سازمان ملل واکسن نداده است. دوزهای فوق از واکسن های فایزر که باید تجویز شوند، قبل از راه اندازی کمپین روز ملی واکسیناسیون VaxuMzansi در گاندی فینیکس، بامبائی، شمال دوربان، در 24 سپتامبر 2021 فهرست شده است.
عکس توسط راجش جانتیلال / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ

انباشته شدن دوزهای محدود کووید-19 توسط کشورهای ثروتمند – ایجاد بیابان‌های واکسیناسیون مجازی در بسیاری از کشورهای فقیرتر – فقط خطری برای بخش‌هایی از جهان نیست که در آن کمبود وجود دارد. کل جهان را تهدید می کند.

این به این دلیل است که هرچه این بیماری بیشتر به جمعیت واکسینه نشده سرایت کند، فرصت‌های بیشتری برای جهش و خطرناک‌تر شدن دارد و در نتیجه همه‌گیری را برای همه طولانی‌تر می‌کند.

شاید هیچ کجا به اندازه آفریقا که کمتر از 7 درصد جمعیت آن واکسینه شده اند، نابرابری آشکار نباشد. دانشمندان آفریقای جنوبی هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی را در مورد نوع جدید omicron هشدار دادند، اگرچه ممکن است هرگز مشخص نباشد که اولین بار از کجا منشا گرفته است. محققان اکنون عجله دارند تا ببینند که آیا او عفونی تر است یا قادر به اجتناب از واکسن های فعلی است.

در همین حال، کشورهای ثروتمندتر اغلب دارای مزایای اضافی هستند، و بسیاری از آنها در حال حاضر تقویت کننده ها را ارائه می دهند – چیزی که WHO از آن جلوگیری کرده است، زیرا هر تقویت کننده اساساً دوزی است که به کسی نمی رسد که هرگز اولین دوز را دریافت نکرده است. علیرغم درخواست‌های آژانس بهداشت سازمان ملل از کشورها برای اعلام تعلیق واکسیناسیون مجدد تا پایان سال، بیش از 60 کشور در حال حاضر آن را اجرا می‌کنند.

او گفت: «آنچه که او بر آن تأکید می‌کند خطرات مستمر و اساسی برای همه افراد مرتبط با رسیدگی جدی به نابرابری‌هایی است که هنوز در سطح جهانی در مبارزه با بیماری‌ها و بیماری‌های بهداشتی مطرح است.» عثمان دار، مدیر پروژه One Health در Chatham House. مخزن

بر اساس محاسبات صندوق بین المللی پول در اواسط نوامبر، تنها 13 درصد از واکسن های قرارداد شده توسط COVAX و 12 درصد از تعهدات در واقع تحویل داده شده است. طبق گفته یک اتحاد واکسن موسوم به Gavi، حدود یک سوم واکسن‌های صادر شده توسط COVAX اهدایی بوده است، و این ابتکار اکنون مرکز تسویه این دوزهای اهدایی است، وضعیتی که باید از آن اجتناب کرد.

هفته گذشته، COVAX یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد که در آن از وعده اتحادیه اروپا برای تحویل 100 میلیون واکسن به آفریقا تا پایان سال ستایش کرد – اما تنها 1/20 از این مقدار در واقع در هواپیما بود.

تلاش‌ها برای افزایش تولید جهانی فراتر از یک گروه منتخب از تولیدکنندگان متوقف شده است و بسیاری از فعالان و دانشمندان شرکت‌های داروسازی را متهم می‌کنند که نمی‌خواهند از حقوق مالکیت معنوی برای واکسن‌های بسیار سودآور صرف نظر کنند.

با توجه به اینکه بیماری همه گیر هنوز آفریقا را نابود نکرده است، همانطور که بسیاری در ابتدا می ترسیدند، برخی از دانشمندان در این قاره اکنون در حال بحث هستند که آیا درخواست های واکسیناسیون خود را پس بگیرند یا خیر.

کریستین هاپی، ویروس شناس نیجریه ای که عضو کمیته مشاوره علمی CEPI است، می گوید: «من فکر می کنم اگر آفریقا از درخواست واکسن دست بردارد واقعاً می تواند جهان را شرمنده کند. واکسن‌ها نرسیده‌اند و ممکن است معلوم شود که ما به اندازه غرب به آن‌ها نیاز نداریم.»

یونیسف مدرن
ظهور نوع جدید Omicron و تلاش‌های ناامیدانه و احتمالاً غیرضروری جهان برای تحت کنترل نگه داشتن آن، یادآور چیزی است که دانشمندان ماه‌ها هشدار می‌دهند: کرونا تا زمانی که واکسنی در بخش‌های بزرگی از جهان وجود نداشته باشد، رشد خواهد کرد. COVAX باید از چنین نابرابری جلوگیری می کرد. کارمند فوق الذکر یونیسف جعبه های واکسن کروناویروس مدرنا را پس از ورود به فرودگاه نایروبی کنیا در 23 اوت 2021 بازرسی می کند.
AP Photo / برایان اینگانگا، فایل