«دانش بنیان» و «نخبگان» در آینه کلام رهبری خبرگزاری مهر

مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت، ادامه داد: از همین روی با تاکید ایشان (وزیر صنعت، معدن و تجارت) مقرر شد که اولین رویداد ملی صنعت دانشبنیان با متولیگری وزارت صمت و در همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اطلاعات و معاونت فناوری ریاست جمهوری برگزار میشود. به گزارش ایسنا، علی بابایی در نشست خبری رویداد ملی صنعت دانش بنیان که برای اولین بار برگزار خواهد شد، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به سبقهای که داشته و پیشگام در فناوری و دانشبنیان بودهاند و همچنین مدیریت مجموعه بزرگ فناوری را بر عهده داشته است، رویکرد توجه به دانشبنیانها و توسعه آنها را دنبال میکند. در حوزه حمل و نقل و گردشگری، استارت آپ موفق ایرانی به نام علی بابا نقش موثری دارد. بهترین کار، انتخاب یک صرافی ایرانی معتبر است. کاربرانی که هاست داخلی را برای استفاده انتخاب کردهاند، بهتر است برای کنترل پنل خودشان هم سرویس دایرکت ادمین را در نظر بگیرند. این کار چیزی فراتر از انتخاب یک اسم برای استارت آپ شماست. ​​​​!

استارت آپ ایرانیدانش بنیان آیا این محصول ساخته شده اهداف ما را برای ساخت وسیله مورد نظر دنبال می کند و نتیجه رضایت بخشی حاصل می شود؟ و اینکه این آمار را به تفکیک نوع مجوز، حوزه فناوری و مدل فعالیت اعلام کنید چرا که تصویر خوبی از شمایل دانش بنیانها به مخاطبان ما ارائه پلت مدیریت سرویس های سازمانی هیوا چیست و چه کمکی به سازمان شما می کند؟ خواهد کرد. یک مساله مهم دیگر اینکه شرکتی که ارزیابی و تأیید میشد، تا ۲ سال بعد و موعد ارزیابی دورهای به رشد او در سیستم ارزیابی کاری نداشتیم و این موضوع باعث میشد، شرکتها درجا بزنند و در واقع میزان فروش و محصول شرکت ثابت مانده و ارزش افزودهای برای کشور از لحاظ اقتصادی نیز ایجاد نکرده است. بنابراین طبیعتاً مدل ارزیابی دانش بنیانها باید با قانون جهش متناسب سازی میشد و در واقع مهمترین انگیزه ما برای تغییر دستورالعمل بعد از ۱۰ سال، این بود که در قانون جهش ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و این قانون دانش بنیان شدن اقتصاد کشور را به عنوان یک رویکرد عصر مهم دنبال میکند. مدل قدیمی ارزیابی دانش بنیانها تقریباً ۱۰ سال اجرایی شد و بعد از تصویب قانون «جهش تولید دانش بنیان» در سال ۱۴۰۱، به سراغ اصلاحات مدلی قبلی و تدوین مدل جدید رفتیم؛ چرا که رویکرد قانون جهش تولید این است که ما از حمایت صرف از دانش بنیانها به رویکرد بزرگتری یعنی «اقتصادِ دانش بنیان» تغییر جهت دهیم.

پلتفرم های داخلی بسیاری از مواقع شرکتها بایستی از بورس کالا تهیه کنند، بورس کالا سهیمهای خاص به آنها تخصیص میدهد و بعد از آن، ماده اولیهای ندارند. در همین حال توزیع و تخصیص متوازن منابع، تخصیص قطعی و کامل معافیت مالیاتی به شرکتهای دانشبنیان نوپا، توجه به نیازها و اولویتهای ملی و راهبردی مانند امنیت غذا و کشاورزی، تسریع در فرایند ارزیابی دانش بنیانها، اضافه شدن موضوعات اولویت دار کشور به فهرست کالا و خدمات دانش بنیان، اضافه شدن پارکهای علم و فناوری صاحب تخصص و تجربه به فرایند ارزیابی و حذف کارگزاران ارزیابی که بعضاً در ادوار گذشته تخصص و اشراف کافی نداشتند از دیگر ویژگیهای بارز این آئین نامه جدید به شمار میرود. مطمئنا دیجی کالا را می شناسید. اگر کمی با دقت به مفهوم استارتاپ نگاهی کنیم، می توان به آن فعالیتی، گفت که در گام اول، با هدف رفع بخشی از نیاز های موجود شکل گرفته است و در گام دوم این پتانسیل را دارد که در آینده، افراد زیادی را به کار گرفته و مشغول سازد.

او ادامه داد: همه کشورها بالاخره نگاهی به بازار بینالمللی دارند تا بتوانند در بازار جهانی با سایر پلتفرمها رقابت کرده و به نوعی از این بازار سهم داشته باشند. بابایی ادامه داد: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان، مشکل تامین ارز دارند و تخصیص ارز به آنها صورت نمیگیرد، بسیاری از مواقع ثبت سفارش واردات مواد دچار مشکل است و این اطمینان را ندارند که وارد این فضا شده به طور مثال تا پنج سال آینده مشکل تامین مواداولیه و دانش قطعات حداقلی دارند. از سوی دیگر یکی از مشکلات این شرکتها، بحث تقاضا است؛ بسیاری از مواقع شرکتهای دانشبنیان در ایران به دلایل مختلف، تقاضای متفاوتی ندارند و بازار تثبیت شده است؛ یک محصول تولید میشود، رقابت هم وجود ندارد و بنابراین بهدنبال بهروزآوری نیستند. در بحث صادرات محصولات، در اکثر مواقع در تبادل ارز دچار مشکلات جدی هستند. مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت خاطر نشان کرد: اولین مشکلی که اکثر این شرکتها به عنوان یکی از موانع اعلام میکنند، بحث تعرفه واردات محصولات مشابه است؛ به طور مثال خیلی از محصولات دانشبنیان، تعرفه یک درصدی دارند که فاجعه است و بهنفع صادرکننده خارجی است. این مقام مسئول در وزارت صمت، خاطرنشان کرد: پس از تصویب اولین نسخهی قانون شرکتهای دانشبنیان مصوب سال ۱۳۸۹ تاکنون، تقریبا دو دهه است که گذشته اما همچنان از منظر مقام معظم رهبری، با اقتصاد دانش بنیان به معنای واقعی، به سه دلیل فاصله بسیاری داریم.